Funda Business licentie
Funda Business licentie

Promotie bedrijfspand met facebook

Hoe belangrijk is een goede SEO strategie in de vastgoedmarketing?

SEO is het optimaliseren van websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken. Met alle aandacht voor social media zou je haast vergeten dat de meeste traffic voor websites nog steeds uit zoekmachines komt. Een goede website is dan ook geoptimaliseerd voor zoekmachines, in Nederland is dat voornamelijk voor Google.

Ook in de vastgoedmarkt is men er steeds meer van bewust dat een goede online marketing strategie belangrijk is. SEO is hierin een belangrijk onderwerp. Zeker als je niet te veel afhankelijk wilt zijn van een bedrijfsmakelaar. Langlopende projecten en bedrijfsverzamelgebouwen kunnen gigantisch profiteren van een goed gevonden website. Zeker in grote steden waar de concurrentie hoog is, raden we een goede SEO strategie aan. Let wel, dit moet nooit ten koste gaan van de leesbaarheid en beleving die de website moet geven.

Hieronder een aantal specifieke SEO checks;

Het vindbaar maken van je website kent veel ‘trucjes’. Er zijn te veel factoren om ze allemaal te beschrijven, maar de belangrijkste 10 checks behandelen we in deze blog.

  1. Doe eerst een zoekwoord onderzoek

Belangrijke vragen hierbij zijn;

Met welke zoekwoord (combinaties) wordt er gezocht?

Het is goed om te weten welke zoekwoorden er gebruikt worden door de potentiele klanten. Stel je hebt een bedrijfsverzamelgebouw in Rotterdam en bent op zoek naar ZZP’ers en kleine ondernemers uit de directe omgeving, dan is het raadzaam om een lijst van potentiele relevante zoekwoorden te maken. Voor dit bedrijfspand zouden dat bijvoorbeeld bedrijfsverzamelgebouw Rotterdam, bedrijfscentrum Rotterdam, kantoorruimte Rotterdam etc. kunnen zijn. Met Keyword Planner van Google kun je een relevante lijst maken van belangrijke zoekwoorden.

Waar liggen de kansen voor jou?

Zorg er voor dat je altijd in de top 3 staat van de zoekresultaten. Zo’n 80% scrolt namelijk niet lager en kiest uit de betaalde advertenties of de organische zoekresultaten. Kijk daarom dus goed naar de concurrentie en kies de juiste zoekwoorden. In Keyword Planner van Google kun je goed zien hoe hoog de concurrentie is. Stel dat kantoorruimte Rotterdam het meest gezocht wordt, maar de concurrentie bij dit zoekwoord is hoog, dan raad ik aan om op minder populaire zoekwoorden te focussen. Je kunt beter bovenaan staan met een woord dat 50 keer per maand gezocht wordt, dan op de 10e plaats met een woord dat 100 keer per maand gezocht wordt.

Hoe meet je de vooruitgang?

Als je hebt gekozen en de webteksten heb geschreven is het raadzaam om de vooruitgang te meten. Er zijn hier verschillende (gratis) online tools voor. Zelf gebruik ik rank-tracker.

  1. Hoe richt je de website in?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je pagina SEO vriendelijk in te delen. Mocht je WordPress gebruiken, dan is het raadzaam om hier Yoast SEO Plugin te nemen. Dit is een applicatie die adviezen geeft betreft de invulling van je pagina.

Unieke title tag

Geef elke pagina een aparte en relevante naam. Het liefst natuurlijk met het gekozen zoekwoord.

Meta descriptions

Dit is de tekst die onder de blauwe kopjes in de Google resultaten wordt getoond. Schrijf een attractieve korte samenvatting van de aanbieding/pagina.

Verschillende headings

Gebruik verschillende headings met de gekozen zoekwoorden. Naast dat je de zoekwoorden in headings gebruikt, werkt het ook om de zoekwoorden cursief of dikgedrukt te maken. Let op dat je altijd natuurlijke zinnen maakt. De Keyword dichtheid niet groter dan 2,5% maken, anders denkt Google dat je aan het spammen bent.

  1. Inhoud van je pagina

Wees relevant voor de lezer. Zorg ervoor dat de tekst logisch is opgebouwd en gebruik waar mogelijk afbeeldingen. Als de bounce rate van je website te hoog wordt, krijg je ‘strafpunten’ van Google omdat je niet relevant bent voor de bezoeker. Bounce is een bezoeker die binnen een aantal seconden weer weg klikt van je website. Zorg ervoor dat je genoeg tekst gebruikt. Gebruik meer dan 300 tekens.

  1. Linkbuilding

Interne en externe linkbuilding is nog steeds heel belangrijk. Zorg er daarom voor dat jouw website wordt gedeeld op andere relevante websites. Voor een bedrijfspand in Rotterdam is het goed om te kijken of je in alle locatie en telefoonpagina’s juist genoemd wordt. Denk ook aan de gemeente website of andere belangrijke lokale websites. Hierbij is het verstandig om een anchor tekst mee te geven. Dus een link combineren met een relevante tekst. Wij doen de online marketing voor Based-inn en zijn dus erg gebaat met deze link; bedrijfsverzamelgebouw Rotterdam. Ook interne links zijn belangrijk. Verbind belangrijke pagina’s met elkaar op je website.

  1. Houd de ontwikkelingen bij

Google past continu hun algoritme aan. Een keer in de zoveel tijd doet Google een belangrijke update die grote gevolgen kan hebben voor je vindbaarheid. Zelf volgen wij de blogs www.marketingfacts.nl en www.frankwatching.nl. Hierin worden de belangrijkste updates vermeldt.

Graag helpen wij jou met een strategisch SEO plan. Wij zijn experts in online vastgoedmarketing en hebben veel ervaring met het vermarkten van bedrijfsverzamelgebouwen.

Neem contact met ons op.

 

Delen op:
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.