Funda Business licentie
Funda Business licentie

kantoorconcept ontwikkelen

Een veranderend evenwicht in de kantorenmarkt en de shift van een aanbiedersmarkt naar een vragersmarkt, zorgen ervoor dat aanbieders nog beter moeten gaan nadenken over hun doelgroep. ZZP’ers, bedrijven en werknemers van deze bedrijven stellen steeds hogere eisen en willen werken op een plek die bij hun identiteit past. Dit vraagt van een vastgoedeigenaar een klantgerichte aanpak en investeringen in productontwikkeling en marketing. De vastgoedeigenaren die naar buiten kijken en keuzes durven te maken zijn de winnaars van morgen!

Het ontwikkelen van een kantoorconcept
Met alleen een nieuwe website komt men er niet. Er moet eerst onderzoek gedaan worden naar de doelgroep. Welke waarde propositie en welke strategie wordt er gekozen? Aan de hand van onderstaand format kan er op een gedegen manier een strategisch marketingplan gemaakt worden voor een succesvol kantoorconcept.

SITUATIE ANALYSE
We beginnen met het analyseren van de huidige positie op macroniveau (DESTEP), mesoniveau (5 krachtenmodel van Porter) en microniveau (SWOT), inclusief de belangrijkste vastgoed ontwikkelingen en trends. Enkele belangrijke vragen in dit onderdeel zijn;

  • Waar staan we nu?
  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Welke diensten worden er aangeboden, tegen welke prijs en wat is de kwaliteit van hun proposities?
  • Wat is het duurzame concurrentie voordeel van uw eigen locatie?
  • Wie zijn de huidige huurders?
  • Wat is de identiteit van uw locatie en wat is uiteindelijk het centrale probleem?

 

DOELEN
Waar willen we naartoe? Het formuleren van SMART doelstellingen zijn van belang om meer in de behoefte van de afnemer te voorzien en daardoor een duurzaam concurrentievoordeel op te bouwen. Het ontwikkelen van een goede missie is hierbij cruciaal.

 

STRATEGIE
Om van een meer intern gerichte organisatie te groeien naar een organisatie met meer klantparticipatie en interactie, dienen er strategische keuzes gemaakt te worden. Wat is de online strategie van het nieuwe concept? Na het kiezen van de (eventueel nieuwe) doelgroep, wordt er een positionering en online waarde propositie gekozen die naadloos aansluit bij de werkelijke behoefte, niet de ‘aangenomen’ behoefte van een potentiele huurder. Naast de marketing strategie zal er ook gekeken worden naar mogelijk fysieke aanpassingen die, al dan niet noodzakelijk zijn, voor het slagen van het nieuwe concept.

 

TACTIEK
In dit hoofdstuk kiezen we de communicatiekanalen, -middelen en -activiteiten en beschrijven we hoe we de doelen gaan bereiken. Aan de hand van de 4 C’s (Customer value, Costs, Communication en Convenience) bepalen we de (online) tactiek per kanaal. Hoe trekken we nieuwe huurders aan, hoe binden we ze en hoe zorgen we ervoor dat de huurders het kantoorpand aanbevelen aan anderen? Hierbij hoort een goede beschrijving van het nieuwe website design, de juiste content en context. Het uiteindelijk resultaat is een aantrekkelijke website met de juiste beleving. De online middelen die ingezet kunnen worden zijn SEO, AdWords, linkbuilding, PR, re marketing en social marketing.

 

ACTIE & CONTROLE
Wie doet wat, wanneer en wat zijn de kosten en baten?  De uitvoering van dit strategische marketingplan moet leiden tot meer huurders met een hoger tevredenheidsniveau, hogere omzet en lagere acquisitiekosten. De gemaakte doelstellingen worden gemeten na uitvoering van het ontwikkelproces.
Wat wordt er gemeten;

  • Volumes (Unieke en terugkomende website bezoekers)
  • Kwaliteit (Retentie en conversie)
  • AdWords en retargeting (CPA, CPC en ROI)
  • Financiën (ROI en omzet)
  • Reviews

Elke 6 maanden worden de gestelde doelen gemeten en waar nodig wordt er bijgestuurd of aangepast.

Voorbeelden van aansprekende kantoorconcepten

Naast het plaatsen van Funda advertenties, ontwikkeld Vindbaar Vastgoed ook kantoorconcepten. Wilt u meer informatie of een vrijblijvend gesprek over een kantoorconcept, dan staan wij u uiteraard graag te woord!

Neem contact op

Delen op:
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.