Funda Business licentie
Funda Business licentie

Vestigingsbehoefte bedrijventerrein

Elk zichzelf respecterende gemeente heeft wel eens een onderzoek gedaan naar de vestigingswensen van bedrijven t.o.v. hun industriegebieden. Wat maakt onze bedrijventerreinen zo aantrekkelijk? Wat zijn de behoeftes en wat voor soort bedrijven zijn er gevestigd? Dit zijn belangrijke vragen indien gemeenten hun industrieterreinen op een juiste manier in de markt willen zetten. Elk bedrijventerrein heeft zijn eigen sterke punten en zwakheden en elk gebied heeft weer andere behoeftes. Wij hebben uit tientallen onderzoeken uit verschillende hoeken van Nederland een top 20 van de belangrijkste vestigingsbehoeftes samengesteld. Omdat de wensen per soort bedrijf verschillen hebben we hierin ook een onderscheid gemaakt.

De algemene vestigingsbehoeftes top 20 (in willekeurige volgorde)

  • De uitbreidingsmogelijkheden
  • Goede uitstraling van bedrijventerrein
  • Genoeg parkeerruimte (op eigen terrein)
  • Goede verbinding via wegen
  • Aanwezigheid openbaar vervoer
  • Aanwezigheid (potentiele) klanten en samenwerkingspartners op bedrijventerrein
  • De bereikbaarheid van het bedrijventerrein te voet/ met de fiets
  • Het imago van het bedrijventerrein
  • Goede laad- en losmogelijkheden
  • Vrachtautobereikbaarheid
  • Nette bebording / verwijzing naar de werklocaties
  • Zichtlocatie
  • Aanwezigheid glasvezelnet
  • Goede arbeidsmarkt (onderwijs)
  • Een veilige en comfortabele werkomgeving
  • Weinig leegstand
  • Goede (huur)prijzen van bedrijfspanden
  • De loonwensen van werknemers
  • Centrale ligging t.o.v. klanten
  • Combinatie woon/werken mogelijk

 

Vestigingsbehoefte en –eisen gebruikers per soort bedrijf

Bouwbedrijven

  • Zichtlocatie is van beperkt belang voor kleine bedrijven, voor grotere bedrijven iets belangrijker
  • Opslagmogelijkheden
  • Voorkeur voor bedrijfsverzamelgebouw of aan huis (schuur/garage)
  • Ruimte voor wagenpark en laden/lossen
  • Uitstraling is vaak minder belangrijk.

 

Groothandel

  • Voldoende ruimte voor op- en overslag
  • Zichtlocatie
  • Vrachtautobereikbaarheid
  • Goede toegangswegen
  • Centrale ligging t.o.v. klanten

 

Logistiek

  • Langs snelweg
  • Centrale ligging t.o.v. klanten
  • Ruimte voor groei
  • Vrachtautobereikbaarheid
  • Genoeg parkeerruimte (op eigen terrein)

 

Productie

  • Goede uitstraling van bedrijventerrein niet nodig
  • Autobereikbaarheid en parkeergelegenheid.
  • Goed en betaalbaar personeel (technisch)
  • Goede (huur)prijzen van bedrijfspanden
  • Centrale ligging t.o.v. klanten

 

Showrooms

  • Autobereikbaarheid
  • Het imago van het bedrijventerrein
  • Zichtlocatie
  • Goede uitstraling van bedrijventerrein (geen achterstallig onderhoud)
  • Goede en ruime parkeergelegenheid

 

Dienstverleners

  • Nabij uitvalswegen met goede autobereikbaarheid.
  • Goede en ruime parkeergelegenheid
  • Voorzieningen op fietsafstand
  • Aanwezigheid openbaar vervoer
  • Goede arbeidsmarkt (onderwijs)

 

Sluit uw bedrijfspand aan op de vestigingsbehoeftes van bedrijven? Vindbaar Vastgoed doet onderzoek en ontwikkelt marketingplannen voor bedrijfspanden. 

Neem contact op

Delen op:
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.